Binnen de e-commerce is conversie het omzetten van een bezoek aan je site naar een bepaalde actie, bijvoorbeeld het kopen van een product. Hoewel idealiter iedere bezoekers geconverteerd wordt, is dat lang niet altijd het geval. Toch zijn er manieren om de conversie van je website te verbeteren. Dit wordt conversie-optimalisatie genoemd en je leest er in deze blog meer informatie over.
Analyseer je data
Om erachter te komen op welke punten je de conversie van je website kan verbeteren, kan je een kijkje nemen in de data die uit je website komen. Hierbij kan je bijvoorbeeld kijken naar hoeveel bezoekers je hebt, wat zij allemaal doen op je website en welke pagina’s goed en minder goed worden bezocht. Uit deze informatie kan je lering trekken en de principes die je toegepast hebt op de pagina’s met veel traffic ook gebruiken op de minder vaak bezochte pagina’s.
Conversie-optimalisatie strategieën
Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de conversie van een pagina. Wanneer je deze zaken verbetert, is de kans groot dat de conversie vanzelf omhoog zal gaan. Ten eerste is de gebruiksvriendelijkheid van een website erg belangrijk. Je site dient niet te ingewikkeld te zijn en het bestelprocess dient eenvoudig te verlopen. Daarnaast is het ook erg fijn wanneer je een mobiele versie van je site hebt om mensen die je site via een smartphone bekijken een prettige gebruikerservaring te geven. Ook hechten bezoekers veel waarde aan een website die technisch soepel draait: lange laadtijden en doodlopende pagina’s zullen ze afschrikken.
Schakel een marketingbedrijf in
Als het je zelf niet lukt om de conversie van je website te verbeteren, heb je altijd nog de keuze om een conversie optimalisatie bureau in te schakelen. Zij kunnen je bijvoorbeeld helpen meer mensen op de “Offerte aanvragen” knop op je website te laten drukken of meer bezoekers van je website daadwerkelijk een aankoop te laten doen.