Webshop maken

Denk je een gat in de markt te hebben gevonden? Dan is het starten van een webwinkel geen slecht idee. Er komt behoorlijk wat kijken bij het starten van een webwinkel. Denk aan het inkopen van producten, het bijhouden van een voorraad, het onderhouden van de website en uiteraard het bouwen van de website zelf. Genoeg werk aan de winkel! Om je een zetje in de juiste richting te geven hebben we een stappenplan voor het bouwen van een webwinkel opgesteld. Hopelijk heb je er wat aan!

WordPress in een paar klikken online!

De keuze voor een webshop-pakket

Er zijn verschillende tools en mogelijkheden die het bouwen van een webwinkel makkelijk maken. Hieronder vind je de meest gebruikte opties:

  • Online website builder

Deze optie is geschikt voor beginners. Je hebt geen kennis van coderen (HTML & CSS) nodig en kunt direct aan de slag gaan. Het aanmaken van een website is gratis, maar voor uitgebreidere mogelijkheden betaal je vaak een maandelijkse vergoeding. Voorbeelden van online websitebuilders zijn: MijnWinkel, 123webshop.nl & Wix. Deze platformen worden ook wel gesloten (CMS) genoemd. 

  • Licentiesoftware 

Deze software is geschikt voor grotere webwinkels die hogere kosten voor hosting, licenties en webdesign kunnen veroorloven. Voorbeelden van aanbieders van licentiesoftware zijn: Hybris, Intershop, WebSphere & Microsoft Commerce.

  • Open CMS

Het voordeel van open source software is dat je geen kennis van coderen nodig hebt, geen licentiekosten betaalt en dus met een klein budget een professionele webwinkel kunt bouwen. Deze optie is geschikt voor startende en ambitieuze ondernemers met een beperkt budget. Voorbeelden van aanbieders van Open Source software systemen zijn: Magento (de meeste bekende, osCommerce, Zencart, WordPress, Joomla en Drupal.

Stappenplan webwinkel maken

We hopen dat het onderstaande stappenplan de bouw van je nieuwe webwinkel eenvoudiger gaat maken. Als je ergens niet uitkomt of vragen hebt kun je altijd contact opnemen met onze specialisten. 

1. Wat ga je verkopen?

De kans is groot dat je al besloten hebt welke producten of diensten je gaat verkopen. Het is raadzaam om eerst onderzoek te doen voordat je begint met het bouwen van de webwinkel. Zo moet je je afvragen of er wel echt vraag is naar de producten die je wilt verkopen? Hoeveel aanbieders van deze producten zijn er al?

Onze specialisten helpen je graag met het testen van je aanbod. Op basis van zoekwoord analyses bekijken we hoe vaak er op de producten die je wilt verkopen gezocht wordt. Daarbij kijken we ook naar andere factoren zoals concurrentie in binnen- en buitenland, of de producten trendgevoelig zijn of niet en analyseren we bedreigingen die een negatieve impact op de sales kunnen hebben.

2.Naam en positionering van de webwinkel

De concurrentie online is moordend. Er zijn grote webwinkels zoals Bol.com die producten voor een lagere prijs aanbieden. Als een kleine speler is het lastiger om producten net zo goedkoop aan te bieden als dat de grote jongens doen. Dit maakt de positionering van jouw webwinkel des te belangrijker. Bedenk goed wat jou onderscheidt en waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Het merknaam, de huisstijl en het design kun je zien als de visuele vertaling van je Unique Selling Points (USP’s). Hulp nodig? Onze marketing specialisten helpen je met het bedenken of het testen van een merknaam en de USP’s. Op basis hiervan maken we plan voor de positionering van jouw webwinkel. 

3. De puntjes op de i zetten.

Je bent er nog niet. Er zijn nog een aantal belangrijke stappen te ondernemen:

  • Inschrijven bij Kamer van Koophandel (KvK)
  • Afspraken maken met leveranciers
  • Producten online plaatsen zoals een omschrijving, specificaties en gebruikswijze
  • Betalingssysteem instellen 
  • Test jouw webwinkel voordat je live gaat

Waar moet een succesvolle webwinkel aan voldoen?

Het doel van een webwinkel is om bezoekers om te zetten in klanten. Maar hoe zorg je er ten eerste voor dat je gevonden wordt en bezoekers binnen krijgt?

  • Vindbaarheid van de webwinkel: denk aan SEO (Search Engine Optimization) of SEA (Search Engine Advertisement). SEO kun je onderverdelen in interne factoren (URL structuur, navigatie, zoekwoorden dichtheid etc.) en externe factoren (backlinks). 
  • Gebruiksvriendelijkheid: het navigeren op de website, vinden van producten, invoeren van persoonlijke gegevens en afrekenen moeten zonder problemen werken. Ook dient een webwinkel mobielvriendelijk te zijn. 
  • Eenvoudig te beheren: met meerdere mensen aan een website werken, producten toevoegen of aanpassingen maken aan de website.
  • Conversie Optimalisatie: op basis van de statistieken voer je verbeteringen door om zodoende meer bezoekers en verkopen te realiseren.