Conversie-optimalisatie

De conclusie is bij veel websites en webwinkels hetzelfde: ‘’we hebben voldoende bezoekers, maar er wordt te weinig geconverteerd’’. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers producten of diensten via jouw website afnemen? En hoe optimaliseer je een website om meer conversies binnen te halen? Vandaag leggen we uit wat conversie optimalisatie precies inhoudt, welke factoren het aantal conversies beïnvloeden en hoe onze specialisten voor je aan het werk gaan.

WordPress in een paar klikken online!

Wat is een conversie?

Conversie is het moment dat een bezoeker een bepaalde actie uitvoert zoals het maken van een transactie, het invullen van persoonlijke gegevens of het aanmaken van een account. 

Website optimaliseren voor meer conversies

Met optimalisatie kijk je naar de huidige statistieken van jouw website of webwinkel en voer je verbeteringen door met als doel het aantal conversies te vergroten. De conversieratio (verhouding tussen het aantal bezoekers en transacties) is een belangrijke indicator om te beoordelen hoe jouw website momenteel presenteert. Hoeveel bezoekers heb je nodig om één conversie binnen te halen?

Er is niet één manier die werkt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dus zal je verschillende dingen moeten uitproberen om te kijken wat voor jouw website het beste werkt. Het optimaliseren van je website is een kwestie van analyseren en verbeteren. Dit proces blijf je herhalen. 

Factoren die de conversies beïnvloeden

Er zijn meerdere factoren die een rol spelen en die het aantal conversies beïnvloeden. Wanneer het aantal conversies tegenvalt is het dus ook zaak om aan deze factoren te werken.

  • Relevante bezoekers: je kunt bezoekers naar je website krijgen, maar zolang deze niet relevant zijn aan jouw business zal het weinig opleveren.
  • Het webdesign: de huisstijl, logo en kleurencombinaties geeft een bepaalt gevoel waarmee je het vertrouwen van je bezoekers probeert te winnen.
  • Gebruiksvriendelijkheid: bezoekers (en dus Google) hechten waarde aan eenvoudig te navigeren websites, die mobielvriendelijk zijn. Het bestelproces bij webwinkels dient soepel te verlopen. Bijvoorbeeld een te ingewikkelde afrekenproces is voor bezoekers een goede reden om af te haken.
  • Technische kant: websites met een hoge conversieratio werken soepel, hebben een snelle laadtijd en hebben geen doodlopende pagina’s.
  • Kwalitatieve content draagt bij aan het winnen van het vertrouwen. Artikelen met mooie graphics en diepgaande informatie verhogen de kans op conversie. Vermijdt grammatica- en spelfouten
  • Call-to-Action: de positie van het call-to-action en het ontwerp ervan kunnen de conversies beïnvloeden. 

Hoe optimaliseer je een website?

Zoals eerder in dit artikel aangegeven bestaat er niet één manier om je website te optimaliseren. Je zult voor jezelf moeten uitvinden waar de pijnpunten van je website liggen. Wat is de reden dat mensen geen transactie op je website maken? Door goed naar de statistieken te kijken kun je het antwoord achterhalen. Daarbij test je de nieuwe verbeteringen om te kijken of het het gewenste resultaat oplevert. 

Het helpt wanneer je jouw doelgroep kent en begrijpt. Dit maakt het eenvoudiger om relevante content te schrijven waar jouw bezoekers wat aan hebben. Hierdoor blijven ze langer op je website hangen, keren ze terug en is de kans groot dat ze jouw website aanbevelen bij anderen.

Je kunt je doelgroep beter leren kennen door gebruik te maken van bestaande informatie (bijvoorbeeld de klantenservice die dagelijks contact heeft met de doelgroep), kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken uit te voeren en door te kijken naar psychologische inzichten (door bijvoorbeeld psychologische literatuur te lezen). 

Doordat onze conversie specialisten veel websites geoptimaliseerd hebben, weten ze vaak binnen een oogopslag welke aanpassingen er gedaan moeten worden. Dit maakt het mogelijk om snel resultaat te boeken. Wil je ook snel resultaat boeken? Neem dan hier contact op met onze conversie specialisten. 

Hoe analyseer je een website?

Maak gebruik van gratis tools zoals Google Analytics om het verkeer naar jouw website te analyseren. Hoeveel bezoekers heb je? Wat doen ze op je website? Welke pagina’s zijn goed bezocht? Hoeveel bezoekers verlaten de website zonder enige interactie?

Analyseer de veel bezochte pagina’s met een laag bouncepercentage en bedenk voor jezelf welke elementen bijdragen aan het succes van deze pagina’s. Vervolgens kun je deze elementen toevoegen aan de pagina’s die minder goed werken. Geef het een aantal weken, analyseer en begin weer opnieuw met verbeteren.

Bekijk ook de gemiddelde tijd per sessie en de conversiepercentage in het overzicht van Google Analytics. Wanneer bezoekers jouw website snel verlaten, kan het ook een indicatie zijn dat je geen relevant verkeer aantrekt. In dit geval leg je de focus op het verkrijgen van relevant verkeer door je bijvoorbeeld op andere zoekwoorden te richten. 

Andere webdata-tools die je kunt gebruiken zijn:

  • Hotjar
  • Clickmaps
  • Mouseflow recordings
  • Google Search Console