Webdesign

Bij het bouwen van een website is webdesign een belangrijk element. Met webdesign breng je structuur aan, verbeter je de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid van je website. We onderscheiden twee aspecten bij webdesign namelijk het visuele aspect (de voorkant van de website) en het technische aspect. Een webdesigner ontwerpt eerst de visuele elementen en zorgt er vervolgens voor dat deze ook technisch goed werken. Wat houdt webdesign precies in en waar let je op bij het ontwerpen van je website of webwinkel?

WordPress in een paar klikken online!

Wat is webdesign?

Het woord ‘webdesign’ heeft betrekking op het vormgeven van de voorkant van een website of webwinkel. Bij het bouwen van een website komt echter meer kijken. De klikbare buttons, tabbladen en contactformulieren zullen technisch in orde moeten zijn. Het implementeren van het ontwerp en de technische werking ervan behoren daarom ook tot webdesign.

Bij kleinere websites wordt zowel de vormgeving als de technische kant vaak door één persoon uitgevoerd, terwijl bij grotere projecten meerdere mensen aan de bouw van een website of webwinkel werken. Wat komt er allemaal nog meer bij webdesign kijken?

Structuur van de website

Met de structuur van de website bedoelen we de pagina indeling en de navigatie. Het is belangrijk dat alle webpagina’s goed bereikbaar en makkelijk te vinden zijn. Dit verhoogt het gebruiksgemak voor de bezoekers. Daarbij zorgt een goede structuur eveneens voor hogere posities in de zoekmachines.

Type websites

Een informatieve website vraagt om een andere webdesign dan een webwinkel. Lees hieronder hoe het type website het webdesign van de website (zou moeten) beïnvloeden.

    1. Informatieve website: dit kan een persoonlijke blog, nieuws website of branding website zijn. Lees hier hoe je een informatieve website maakt.
    2. Webwinkel: bij een webwinkel ligt de focus op het genereren van conversies. De vormgeving van je website beïnvloed het klikgedrag van je bezoekers. Het is belangrijk dat de buttons opvallen en op de juiste plek staan. Webwinkel maken? Klik hier.
    3. Affiliate website of kortingscode websites: verkoopt zelf geen producten, maar promoot het aanbod van webwinkel(s) en ontvangt hier een commissie per sale voor. Hoe een affiliate website werkt lees je hier. 
    4. Forums of vacature websites

Grafisch ontwerpen, CMS systemen en webdesign software

Een webdesigner maakt eerst een schets van het gewenste ontwerp. Dit kan met programma’s zoals Adobe Photoshop. Uiteindelijk zal het grafische ontwerp omgezet moeten worden in de programmeertalen zoals HTML, CSS, PHP en Javascript.

Het is makkelijker om een website vorm te geven met een Content management systeem (CMS) zoals bijvoorbeeld WordPress, Joomla of Magento voor webwinkels. Wij werken voornamelijk met WordPress, aangezien hier de meeste templates en plugins voor ontwikkelt worden. Onze web ontwerpers maken een WordPress template op maat of schaffen een geschikte template voor je aan. 

Het voordeel van WordPress is dat je zonder enige kennis van coderen zelf de website kunt onderhouden. Bezoek onze pagina over WordPress voor een uitgebreide uitleg over de werking, voor- en nadelen van deze CMS. 

Huisstijl en logo ontwerpen

De keuze voor het kleurgebruik is van groot belang. De kleuren moeten passen bij jouw bedrijf en de producten/diensten die je aanbiedt. Zo kiezen hoveniersbedrijven niet voor niets voor de kleur groen. Het zorgt voor herkenbaarheid. Onze webdesigner helpen je met de keuze voor de juiste kleuren voor de huisstijl. Vaak zijn dit een combinatie van kleuren die je op de website en in andere marketing uitingen terug laat komen.

Een logo is een visuele vertaling van wat jouw bedrijf of merk doet. Het is belangrijk om hier voldoende tijd in te investeren. Benieuwd naar onze werkwijze voor huisstijl en logo ontwikkeling? Lees hier hoe je een logo kunt (laten) ontwerpen. 

Mobielvriendelijke website

Bijna 60% van de zoekopdrachten vindt via de mobiele telefoon plaats. Naar aanleiding van deze ontwikkeling heeft Google Mobile First geïntroduceerd waarbij het voor de bepaling van de rankings eerst de mobiele website analyseert en vervolgens de desktopversie. Onze webdesigners zorgen er altijd voor dat jouw mobiele website optimaal werkt. We besteden hier veel aandacht aan, aangezien dit zo’n belangrijk aspect is geworden. Al onze websites zijn mobiel-, tablet-, en desktop vriendelijk.

Conversie-optimalisatie

Onze webdesigners laten je niet in de kou staan nadat we jouw nieuwe website gelanceerd hebben. We helpen je met het optimaliseren en verbeteren van je website of webwinkel om zodoende meer conversies te realiseren. Bij het optimaliseren van je website maken we gebruik van verschillende tools zoals Google Analytics wat ons informatie geeft over:

  • het aantal bezoekers
  • het bouncepercentage (% van de bezoekers dat de website zonder interactie verlaat)
  • de gemiddelde tijd op de website per bezoeker
  • de browsers die gebruikt worden
  • Via welke apparaten je website bezocht wordt.

Meer handige en praktische webdesign tips nodig? Lees dan onze blogartikelen. Wekelijks proberen we onze lezers te voorzien van de laatste ontwikkelingen, handige tips voor website optimalisatie en nog veel meer. Bezoek onze blog pagina.