WordPress is het meest gebruikte content management systeem (CMS) ter wereld. Het wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven, beginnende en ervaren bloggers, webwinkels met tientallen bezoekers tot duizenden bezoekers per dag. Kortom, de kans is vrij groot dat WordPress ook voor jou de meest geschikte oplossing is. Of dat inderdaad het geval is, daar gaan we in dit artikel achter komen.
Waarom WordPress?
WordPress is een open CMS. Het voordeel hiervan is dat meerdere ontwikkelaars wereldwijd aan nieuwe templates en plugins werken. Dagelijks komen er nieuwe templates en plugins bij waardoor je als gebruiker oneindig veel mogelijkheden hebt. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om een template of plugin op maat te gebruiken.
Door de community van ontwikkelaars en gebruikers is er veel informatie op het internet te vinden. Bij problemen raadpleeg je video tutorials, forums en/of blogartikelen. Dit maakt het makkelijker om problemen zelf op te lossen. Welke voordelen biedt WordPress nog meer?
- Met de plugin WooCommerce bouw je een professionele webwinkel
- Gebruiksvriendelijke interface: eenvoudig te gebruiken
- Met meerdere personen één website beheren. Iedereen krijgt zijn eigen inloggegevens.
Stap 1. Maak een plan
Zonder plan kom je nergens! Hieronder vind je richtlijnen voor het maken van een plan:
- Type website: blog, review website, vergelijkingssite of een webwinkel?
- Wat van informatie, producten en/of diensten ga je aanbieden?
- Huisstijl website: wat is de naam van de website? Heb je al een logo? En welke kleuren laat je terugkomen?
- Indeling website: welke pagina’s wil je aanmaken? En hoe wil je deze pagina’s structureren, zodat bezoekers zich makkelijk kunnen navigeren? Denk hierbij ook aan search engine optimization (SEO).
- Via welke kanalen denk je bezoekers binnen te krijgen? Maak een plan per kanaal en maak voor jezelf duidelijk welk kanaal de hoogste prioriteit heeft.
Stap 2. Kies hostingprovider + domeinnaam
Dit is een vanzelfsprekende stap. Zonder hosting is je website of webwinkel niet bereikbaar. Lees hier waar je op moet letten bij het uitkiezen van een hostingbedrijf en bekijk hier de snelste hosting providers voor WordPress.
Het is raadzaam om voor een hostingbedrijf te kiezen dat WordPress ondersteunt. Op deze manier kun je de WordPress met 1-klik installeren en is de klantenservice (meestal) bereid om WordPress gerelateerde vragen te beantwoorden.
Stap 3. Een WordPress template uploaden
Kies voor een gratis of betaalde template die bij jouw plannen past. Zo zijn bepaalde templates beter geschikt voor een webwinkel dan andere templates. De gratis templates werken over het algemeen prima, maar voor een professionelere look kom je al gauw bij een betaalde template uit. Gelukkig zijn WordPress templates met een gemiddelde prijs van 60 euro per domein best goed betaalbaar.
Wanneer je een template koopt, ontvang je vaak het volgende:
- Bestanden om de template te installeren. Installatie van de template kan via het dashboard (inloggen op www.domeinnaam.nl/wp-admin/) of via een FTP programma. Het .zip bestandje uploaden naar de admin is de makkelijkste optie.
- Support: de meeste template ontwikkelaars geven 6 maanden support. Vaak betekent dit dat je vragen kunt stellen via de e-mail en toegang hebt tot het forum waar veel voorkomende problemen besproken worden. Tegen bijbetaling is het mogelijk om de support te verlengen.
Bij een gratis template is er vaak geen support. Indien problemen voorkomen ben je dus op jezelf aangewezen of op de hulp van andere gebruikers die bijvoorbeeld actief zijn op forums. Het is raadzaam om voor populaire templates met hoge beoordelingen te kiezen. Deze hebben meer downloads en worden vaker geupdate.
Een child theme installeren
Betaalde templates komen vaak met een child theme. Het is aan te raden deze te installeren. Wijzigingen zoals plugin updates worden dan binnen de child theme uitgevoerd, waardoor de bestanden van de hoofd template niet overschreven hoeven te worden. Hiermee voorkom je problemen tijdens het updaten van plugins of templates.
Stap 4. Noodzakelijke plugins installeren
Je komt vaak niet onder het gebruik van plugins uit. Een plugin kun je zien als een uitbreiding van de website. Zo heb je met de plugin WooCommerce de mogelijkheid om een webwinkel te bouwen. Er zijn gratis en betaalde template beschikbaar en daarbij is het zelfs mogelijk om plugins op maat te laten maken. Dit is handig wanneer je iets specifieks wilt toevoegen aan je website. Bijvoorbeeld een prijsvergelijker voor zorgverzekeringen.
Er zijn templates die bepaalde plugins vereisen. Zodra je de template geactiveerd hebt ontvang je een melding met de plugins die de template vereist.
Een aantal plugins maken het leven van een WordPress gebruiker een stuk aangenamer. De onderstaande plugins gebruiken wij voor bijna alle websites die we bouwen:
- Monsterinsights: Installeer je Google Analytics handmatig dan zal je aan iedere pagina een stukje code moeten toevoegen. Werk je liever niet met codes? Met de Monsterinsights plugin installeer je Google Analytics met één druk op de knop.
- Yoast SEO: deze tool geeft aan de hand van een stoplicht (rood, oranje en groen) per pagina of blogpost aan hoe SEO vriendelijk de content voordat je een pagina of blogpost publiceert of aanpast.
- BackupBuddy: alvorens je van start gaat met het updaten van de template en plugins is het slim om een backup te maken. Mocht er onverhoopt iets misgaan dan kun je met de BackupBuddy eenvoudig de meest recente backup terugzetten. Het is mogelijk om dagelijks een backup te laten maken.
- Contact form 7: met deze plugin maak je een contactformulier aan die met behulp van een shortcode raadpleegt.
Met 60 miljoen WordPress websites en veel ontwikkelaars is het aanbod van plugins groot. Het verschilt per project welke plugins voor jou van toegevoegde waarde zijn. Houd er rekening mee dat teveel plugins een negatieve impact kan hebben op de snelheid van jouw website.
Stap 5. Tijd om content te creëren
Probeer bij het creëren van content met het volgende rekening te houden:
- Om gratis hoger in Google te komen is kennis van Search Engine Optimalisation (SEO) een vereiste. Verdiep je hier in.
- Schrijf kort en bondig en gebruikt bulletpoints, tabellen en afbeelding om de tekst leesbaar te maken.
- Maak voor de blogposts categorieën en tags aan. Dit verbetert het gebruiksgemak en de rankings in Google.
- Probeer regelmatig relevante content te posten voor je bezoekers. Doe onderzoek wat jouw bezoekers willen weten en horen.
Stap 6. Meet statistieken en laat je website indexeren
Via Google Search Console meld je jouw website aan bij Google. Na de aanmelding word je verzocht om een sitemap van je website toe te voegen. Met deze sitemap weet Google hoe de pagina structuur van je website in elkaar steekt.
Meten is weten. Op basis van statistieken voer je verbeteringen door. Google Analytics is de meest gebruikte tool voor het meten van de statistieken.